5 lectii din Parma pentru coafori profesionsti

Zilele acestea m-am intors din Parma, unde am petrecut 5 zile in Davines Village alaturi de 47 de master traineri. A fost o experienta deosebita, plina de informatii si aha-uri la nivelul intregului grup, lucru deloc surprinzator atunci cand ai ocazia sa inveti direct de la Roch Lemay – Mentor Colorist si Laura Luciani chimist sef  Davines.

Am selectat 5 dintre aceste ”aha-uri” sau lectii pe care eu le-am (re)descoperit in Parma si le impartasesc cu tine, in speranta ca iti vor fi de folos:

          1.Fii deschis sa primesti si sa oferi in mod autentic

De-a lungul timpului am avut ocazia sa vad multi experti si…”experti” in diverse arii profesionale (si nu numai).

De la unii dintre ei am avut de invatat si am simtit ca pot sa-mi devina mentori deoarece stiau cu adevarat despre ce vorbesc si erau acolo cu 100% pasiune si dorinta de a darui.

In acelasi timp, am avut ocazia sa intalnesc si “experti” care pretindeau ca stiu anumite lucruri, care faceau senzatie pe scena sau in discutii insa, ulterior, informatiile se dovedeau a nu fi valide, verificate sau folositoare…

In Parma mi s-a accentuat convingerea ca oamenii de calitate sunt cei care nu vaneaza gloria cu orice pret, ci isi duc energia spre a oferi celorlalti din ceea ce stiu ei cel mai bine. Si cand faci asta in mod autentic, cu siguranta vei gasi si oameni care sa te asculte, oameni cu care sa stabilesti o relatie de incredere, sa comunici direct la nivel de valori si sa impartasesti idei comune. Cauta astfel de oameni si invata de la ei, transforma-i in mentori si lasa-i sa te inspire si, fii la randul tau o inspiratie pentru cei din jur.

          2.Impreuna cu altii este intotdeauna mai bine

Pe drumul de intoarcere m-am gandit foarte mult cat de extraordinar este sa am acces la o comunitate internationala de stilisti din 47 de tari diferite! Cand faci parte dintr-o comunitate atat de diversa, ai intotdeauna un prieten oriunde ai merge in lume si, mai mult de atat, iti largesti perspectiva si vezi lucrurile mult mai complex decat doar cum le stii tu.

Tot timpul am fost de parere ca schimbul de informatii intre oameni poate sa te ajute sa evoluezi exponential fata de simpla metoda incercare-eroare. Cand ai un grup de oameni care, fiecare la randul sau are o experienta vasta in aceeasi meserie ca a ta, poti sa primesti idei si sfaturi care sa te ajute sa treci de anumite situatii la care nu vedeai nicio rezolvare. Pentru ca mai multe minti laolalta vor gasi intotdeauna solutii mai simple si mai rapide, nu?

Cauta mereu un astfel de grup sau creeaza unul si fii activ in el deoarece, pe langa ceea ce primesti de la ceilalti, si tu poti fi de folos prin experientele si expertiza ta…si asa ne ajutam unul pe altul sa devenim mai buni in fiecare zi.

          3.Un colorist expert lucreaza precum un chef

Prima data cand am intrat in bucataria unui restaurant cu stea Michelin si am vazut poze cu fiecare preparat, iar sub poza descrierea procesului si a modului de aranjare in farfurie, am fost surprins si impresionat.

Sunt un fan al restaurantelor cu bun gust si mancare deosebita. Tot timpul mi-a placut ca mancarea sa fie asezata frumos in farfurie, sa imi fure ochii mai intai, si apoi sa ma cucereasca cu gustul, cu modul in care ingredientele se combina si se pun in valoare unul pe celalalt. Iar odata cucerit, imi doresc sa nu ma tradeze niciodata: de fiecare data cand revin vreau sa am parte de aceeasi experienta deosebita, cu acelasi plating si cu acelasi gust care m-a facut sa ma intorc.

Poate te intrebi ce legatura are asta cu meseria noastra.

Simplu: ca si coafori, eu cred ca modul in care ne alegem produsele, modul in care mixam si combinam culorile intre ele pentru a obtine rezultate unice trebuie sa fie un proces constient – unul pe care sa putem sa il reproducem de fiecare data, pentru fiecare client in parte. 

Sa stim cum sa folosim intreaga paleta de culori pentru a crea nuante unice, deosebite, personalizate.

Sa stim cum sa cream o culoare intensa, vibranta sau luminoasa.

Rezultatul final trebuie sa fie unul profesional si “predictibil”, cum ii place unuia din colegii mei sa spuna. Nu ar trebui sa fie ceva surprinzator, de genul “A, mi-a iesit culoarea!”

          4.Coafura inseamna matematica si chimie

Eu am fost unul dintre elevii caruia i-a placut matematica si am aplicat-o in aceasta meserie, de la tunsoare la culoare, in toate modurile. In schimb, nu am studiat foarte aprofundat niciodata chimia…

Anul trecut am avut ocazia sa o intalnesc pe Laura Luciani – chimist in cadrul Davines -, unul dintre oamenii care stie cu adevarat despre ce vorbeste. De la ea am avut ocazia sa inteleg ca ceea ce face matematica nu face chimia si invers…

Am invatat la nivel de profunzime structura firului de par si ce se intampla cu el in momentul in care intervenim cu orice produs asupra lui, indiferent ca vorbim despre curatare, tratare sau colorare.

Am aprofundat notiuni despre pH-ul parului, al produselor si al tuturor proceselor pe care le facem zi de zi in salon pe parul clientelor noastre.

De ce trebuie sa stiu toate acestea si de ce ar trebui sa le stie orice coafor profesionist ?

Pentru a avea incredere in propriile calitati ca si profesionist, pentru a controla mereu rezultatele si a putea fi creativ fara limite, fara a face nici macar un compromis in ceea ce priveste sanatatea parului clientelor noastre.

          5.Nu neglija niciodata PUTEREA DIAGNOSTICULUI!

O mare parte din ceea ce am aprofundat in Parma s-a invartit in jurul aceluiasi lait motiv: DIAGNOSTICUL in coafura (capacitatea de a stabili culoarea naturala, stadiul, particularitatile si tipologia firului de par al fiecarei cliente, sanatatea scalpului,  etc).

Asta mi-a amintit de un studiu care este o mare dezamagire pentru mine. Acest studiu a fost realizat pe stilisti si clientele de salon cu privire la servicii si, mai ales, la diagnostic. Stilistii au fost intrebati daca realizeaza un diagnostic in mod normal pentru clientele lor, iar clientele au fost intrebate daca au avut parte de un diagnostic in salon. In timp ce 93% dintre stilisti au spus ca fac diagnostic in mod normal, doar 7% dintre cliente au spus ca au avut vreodata parte de un diagnostic in salon…

De ce aceste rezultate?

Din 2  motive, cred eu:

1. O parte dintre stilisti nu stiu sa faca un diagnostic profesionist, ci doar superficial si…merg cu valul.

2.O alta parte din stilisti fac un diagnostic, insa nu il comunica mai departe clientei, ceea ce inseamna ca nu isi pun in valoare cunostintele si profesionalismul.

Prea putini coafori au inteles puterea diagnosticului si acorda timpul si atentia cuvenita deoarece au vazut imbunatatiri majore atat in ceea ce priveste increderea in propriile forte si efectele in fidelizarea clientilor.

Asadar, daca ai ocazia sa aprofundezi acest subiect, nu o rata. Iar daca nu ai, creeaz-o! Cauta informatii, mergi la cursuri si, mai ales, arata-i clientei tale ca stii ceea ce faci!

***

Sper ca macar una dintre aceste 5 idei sa iti fie de folos si sa te motiveze sa imbunatatesti cel putin un aspect in munca ta de zi cu zi sau in planurile pe care le ai in ceea ce priveste cariera ta de stilist profesionist.

Pentru ca nu, nu e usor sa fii profesionist.

Inseamna sa stii cu adevarat despre ce vorbesti.Sa inveti in permanenta. Sa fii acolo pentru oameni. Sa lucrezi precum un chef si sa iti cunosti produsele. Sa oferi rezultate de top, predictibile. Si, mai ales, sa creezi experiente de neuitat clientelor tale.

Spor si pana data viitoare, ne vedem pe retelele de socializare. 😉

No Replies to "5 lectii din Parma pentru coafori profesionsti"


    Got something to say?

    Some html is OK